Samenvatting

Jonge kinderen met autisme en een verstandelijke beperking cognitief stimuleren, is telkens opnieuw een hele uitdaging. Het leervermogen van deze kinderen wordt dubbel belast door enerzijds het feit dat de hersenen op een andere manier informatie verwerken en anderzijds door de verminderde capaciteit van de hersenwerking. Een individueel aangepaste en autispecifieke behandeling, waarbij structuur en visualisatie centraal staan, moeten het kind helpen zijn omgeving, taken en opdrachten beter te begrijpen. Maar hoe doe je dat? Dit boek is een leidraad om functionele vaardigheden op peuter- en kleuterniveau specifiek en hiërarchisch in kleine stappen aan te passen. Door ze in verschillende niveaus in te delen en ze zorgvuldig te groeperen, kan ook een kind dat geen taal begrijpt, in zijn ontwikkeling  gestimuleerd worden. Het werkconcept ‘De trap van begeleiding’ geeft diverse leerniveaus chronologisch weer en linkt ze onmiddellijk aan de meest geschikte manier van begeleiden om een positief leerklimaat te creëren. De hele werkwijze is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en fotomateriaal.

Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor begeleiders, zoals ergotherapeuten, leerkrachten en hulpverleners, maar ook ouders kunnen het gebruiken om hun kind thuis in zijn ontwikkeling te stimuleren.

Auteur:  Sigrid Huygen
Pagina’s: 460
Rijkelijke illustraties:  480 foto’s
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Garant-Uitgevers

Uit de inhoud

Leervermogen − Gedrag − Stoornissen in het ontwikkelingsverloop − Chaotische wereld − Trap van begeleiding − Doelstellingen − Vier werkniveaus − Drie taakstructuren − Schema van de drie taakstructuren − Opstelling van de taak − Aanpassingen op de werktafel − Uitvoering van de taak – Evaluatie − In zijn totaliteit bekeken.

 

Een reactie

‘Ik wil eigenlijk graag een reactie geven op je prachtige boek. Ik geef reeds 25 jaar les aan jonge kinderen met autisme en een verstandelijke beperking.
Uw boek geeft me enorm veel voldoening.

Ik gebruik het als werkinstrument en behaal zo veel mooie resultaten met mijn kinderen.
Ik vind het bijzonder leuk om te ervaren dat mijn manier van werken in de klas net zo is, als in het boek wordt beschreven.
Ik herken heel veel situaties, ik haal er veel tips uit en het moedigt me aan om zo verder te doen.’
een kleuterleidster C.B. uit Aartrijke

Fields marked with an * are required

Na ontvangst van de betaling van 43 euro op rekeningnummer BE20 1325 5103 9156 wordt het boek u toegezonden.

Vermelding bij de overschrijving :
BOEK + naam + organisatie